Erstklassige und leidenschaftliche Musiker aus Ungarn, BRD, Österreich und USA sorgen für eine musikalische Hochspannung. Das Quintett präsentiert einen kompakten mitreißenden Sound mit präzis-pulsierendem Drive. Eine Kombination aus Komplexität, Leichtigkeit und rhythmischer Raffinesse. Fünf Musiker die außergewöhnlich grooven, mit einer gehörigen Portion Funk und einer ordentliche Brise straightem Pop präsentieren abwechslungsreichen und erfrischenden Sound mit wunderbaren Ausflügen in leidenschaftliche Improvisationen. Running Hybrids wurden vom Keyboarder und Komponist Georg Henke im Feber 2005 gegründet. 2 Monate später belegte die Band beim Newcomer Festival den 3.Platz. Im Feber 2010 bei dem Bandwettbewerb SongsElection, belegte der Song Love Letters den 4. Platz. Im November 2010 ist der selbe Song auf dem Projekt pop! (Austrian Pop! Music Sampler Vol.12) vertreten. Ein Highlight im Juli 2009 war zweifellos das Bayerische Jazz Festival. Die Band wurde besonders gefeatured und spielte am Eröffnungstag und am letzten Tag den Hauptact! Georgs künstlerische Wurzeln liegen in seiner zweiten Heimat New York und Los Angeles wo er einige Jahre bei seiner Oma lebte! Mit raffinierten Arrangements der Songs hat er zu einem sehr eigenem und interessanten Stil gefunden. Mary Lamaro, unsere ehemalige Sängerin, verließ 2011 die Band. Sie ist Miturheberin der Songs und war für alle Texte und Melodien zuständig.
Acid Jazz, Groove, Pop, Eigenkompositionen und Coverversionen
Weather Report, Ostinato, Herbie Hancock, Grover Washington junior
Die Swinging Leaders sind jazzbegeisterte Amateure und die Profimusiker Peter Natterer („Nag”)und Richard Barnert. Die Band hat sich der Wohltätigkeit verschrieben und spielt unter dem Motto „KOSTENLOS ABER NICHT UMSONST”. Seit ihrer Gründung treten die Swinging Leaders regelmäßig bei Wohltätigkeitsveranstaltungen auf.
Konzerte finden auch bei Wirtschaftssymposien unter dem Motto „Jazz und Management” statt. Die erfahrenen Wirtschaftsprofis der Band wissen, dass eine Jazzband und ein Führungsteam mehr gemeinsam haben als man glaubt: Zum Jazz gehören Begeisterung und Motivation, Kompetenz des Einzelnen, Einfühlungsvermögen in die Mitspieler sowie Konzentration und Innovationsfähigkeit - wie beim Management.
Die Debut-CD „Break Even” ist im Herbst 2007 bei Pepcat Music erschienen (Pepcat Music 07001). 2011 folgte das Album „emotions” auf dem auch einige Eigenkompositionen der Bandmitglieder zu hören sind
Sapiavo ist eine Formation aus drei leidenschaftlichen Musikern, die mit Jazz, Pop und Soul liebäugeln und dabei ihrem unverkennbaren Stil treu bleiben.
Für Zuhörer ein Ohrenschmaus, der berührt und erfreut.
YouTube: Sapiavo: Chapel Of Love
www.sapiavo.com
The pianist Marialena Fernandes has explored the profound music of the french composer Claude Bolling (*1930). Together with her friends she has taken a journey between the styles, and finally landed in a world of musical zest for life, where everything seems to be possible.
The result can be heard in the new CD “Bolling!” - two fantastic hit compositions by the “French Gershwin” in a new guise. Is it now classical or jazz? Who cares? Five outstanding Austrian musicians, coming together and complementing one another with great virtuosity in both styles, have taken Claude Bolling’s entertaining, colourful crossover music and created a truly stirring, swinging musical adventure.
“I find the conversation between the instruments fascinating, the role-play in which my piano acts as a “go between”. A kind of medium between the melody and harmony instruments, and a balancing act for those willing to take a risk. When playing we experienced the magic of the moment. Spontaneous communication, with invitation, temptation, even threat, and then ultimately catharsis. This forms the basis for fantastic emotional experiences.”
Marialena Fernandes was born in Bombay, India, and studied piano at the Royal School of Music in Bombay as well as psychology at Bombay University. She subsequently won a state scholarship to study in Vienna, a city that has since become her second home. While still a student at Vienna’s University of Music and the Performing Arts, where she studied concert piano and chamber music, she was winner of several prestigious prizes, including the International Beethoven Competition and the Vienna Bösendorfer Competition. Her performances have been broadcast in radio and television worldwide and she has numerous CDs to her credit. She has won particular acclaim for her recordings of Haydn and Schubert for the ORF (Austrian broadcasting corporation) and for the CD series Casablanca Ensemble Moderne. This titled “Magistra of the Arts” is, in addition, a celebrated chamber musician and musical programme curator, and she has worked as artistic director for several concert series.
Marialena Fernandes has created a number of programmes which provide an important and popular forum for talented young musicians. She has also, since 1991, dedicated time to teaching: she is university professor of chamber music at the University of Music and the Performing Arts in Vienna, and from 1988 to 2006 she directed a piano class at the Joseph Haydn Conservatory in Eisenstadt. Alongside her strong affinity with the Viennese classical and romantic periods, she is also a prominent performer of contemporary music and of modern arrangements and improvisations. She has developed a particular fondness for crossover between classical, pop and jazz.
“Claude Bolling approaches “fusion” with real boldness. This music is fun to play, and it conveys a sense of easiness that belies the total virtuosity that lies behind it. This music is always entertaining, never banal.”
Born in Wiener Neustadt in Lower Austria in 1967, Richard Graf studied musicology and psychology at the University of Vienna, and later instrument pedagogy and concert guitar at Vienna’s University of Music and the Performing Arts. He went on to specialize in jazz, composition, arrangement and film music at the well known Berklee College of Music in Boston, and also taught at the renowned University of Southern California in Los Angeles.
From 1996 on Richard Graf has been much in demand as a freelance composer and guitarist. His publications in music theory, music teaching and guitar literature have brought him international renown.
He has won numerous prizes during his artistic career, which centres on the areas of new music, jazz and multimedia. These include the Würdigungspreis of the Austrian Federal Ministry of Science and Arts, the Theodor-Körner Prize and the Cultural Prize for Music of the Federal State of Lower Austria, amongst others. He is director of the class in composition and arrangement at the Vienna Music Institute, and is active as a guitarist in a wide variety of musical genres. Amongst those with whom he has collaborated and performed are the RSO, the Göttinger Symphonie Orchester, Shelton Berg, Jon Sass, exxj, Patricia Kopatchinskaja, Barbara Gisler, Gerald Wilson, Andre Heller, Peter Herbert and Daisy Jopling. In Graf’s own words: “Music is just like reality: multilayered, versatile, complex – and so, like life, a challenge. I love challenges.”
“The combination of classical music and jazz creates a new parallel universe, like a Star Trek episode in which the protagonists are thrown together into a fully new, random context caused by a disruption in the space-time-continuum. It is a real adventure, full of humour, depth and joy in the virtuosic challenges it presents.”
Born in 1972 in Mödling, Lower Austria, Peter Natterer began taking lessons in the recorder at the age of seven and piano at the age of eight. Soon his fascination for the saxophone developed, and he began studying this instrument at the Berndorf Music School and also later at the Wiener Neustadt Conservatory, before completing his training at the Musikhochschule (Conservatory) in Vienna under Wolfgang Puschnig. In 2002 he spent the summer semester studying at Berklee College of Music in Boston.
Peter Natterer is a freelance musician and composer as well as a teacher at the Kottingbrunn Music School. A striking feature of his work is his very open approach towards the widest possible range of musical genres. His collaborations with the folk band Hotel Palindrone, with whom he has toured throughout Europe, and his experimentation with ambient soundscapes in his solo saxophone performances, are just two examples of his versatility.
He has also found time to compose a hip-hop musical, write soundtracks for various Austrian film productions, and also found his own contemporary jazz formation, the Peter Natterer Quartet. This multi-instrumentalist, with his special love for tenor and soprano saxophone, also plays piano, keyboards, electric bass and electronics, and is a contributor to projects such as Global Glue (acoustic jazz), Hotel Palindrone (folk) and Versolman/Natterer (electro). He has appeared not only at well known venues in Austria but also performed at festivals further afield, from Spain and France to Borneo, Malaysia and Mexico.
www.peternatterer.at
“I was surprised by the discipline called for as drummer: the arrangements require clear, subtle accompaniment. At the same time you also need imagination to ensure that the pieces sound rhythmically fresh. Despite the strict structure and many compulsory accentuations (which you normally only find in scores of big bands), there’s still enough scope for ideas and enough room to react to the playing of others.”
Born in Vienna in 1972, Ulli Pesendorfer cut his musical teeth on the piano and recorder before his first drum kit revealed his real passion. He went on to study jazz drums at the private Prayner Conservatory and at the Vienna Conservatory, graduating with distinction in both. He currently teaches at the private Gustav Mahler Conservatory. He has also studied law in Vienna.
His virtuosity has led him to be a much sought-after partner by such musicians as the late Joe Zawinul, Paul Gulda, Eddi Cole, Kim Cooper, Doretta Carter, Phondue, Mario Pecoraro, Flipotronics (CD tape – 2000), Flip Philipp (CD muse – 2002), Poesis (CD – 2001, Fox in Fables – 2003), Bill Holman, VSJP (Vienna Symphony Jazz Project – jazz ensemble of the Wiener Symphoniker – CD Fakin‘ – 2001, Twist the Symphony – 2005), Harry Norden (CD Swingin‘ nice and Easy – 2004), Chauteau Haag (CD good news) and Global Glue (CD Eardance – 2004). The latter formation around the pianist Philippine Duchateau led to his work with Peter Natterer, also his collaborator on the present CD.
“It is said that „Good music has to be simple“. But it’s incredibly difficult to actually make your playing sound simple and easygoing! Bolling’s music sounds clear and straightforward and yet it’s laden with interdisciplinary challenges which can prove highly complex for a musician. In this sense I am reminded very much of Chick Corea and Wolfgang Amadeus Mozart.”
Born in Wiener Neustadt in Lower Austria in 1968, Richard Barnert’s many varied interests led him to studies at the Universities of Technology in Vienna and Graz, to the University of Music and Dramatic Arts in Graz and to Oregon State University in the USA. Following his Dipl.-Ing. degree in sound engineering and a diploma in the double bass under Professor Wayne Darling, he gained a Magister Artium degree and also a doctorate in audio electronics – all with distinction.
Alongside his work as a freelance musician Richard Barnert is also internationally active as a marketing manager in the field of audio electronics and acoustics. In both music and everyday life he seeks to avoid being restricted by formal boundaries, instead placing great importance on “finding your own voice and using it authentically”. <
He has had a very wide-ranging musical career, with numerous concerts and studio productions with performers such as the jazz legend Wolfgang Puschnig and the Vienna State Opera diva Marjorie Vance. In 2004–2005 he toured internationally with the Peter Natterer Quartet and with his own chamber jazz trio, playing not only at European festivals but also in the USA and Mexico. He also regularly performs with renowned symphony orchestras, big bands and pop groups.
www.richardbarnert.comAlex Pinter 4tet - Jazz am Puls der Zeit, der sich nicht scheut, Anleihen aus den quasi modernen Musikstilen wie z.B. Drum'n'Bass zu nehmen, ohne dabei jedoch zu vergessen, wo der Jazz seine Wurzeln hat. In diesem modernen Kontext wird sowohl "traditionell" improvisiert, als auch mit diversen Klangverfremdern improvisatorisch umgegangen. Formen werden eingehalten als auch spontan rearrangiert. Listening highly recommended!
Die „Pay 8 Get 10” ist 2008 bei Alessa Records erschienen (ALR1012). .
Diese Band existierte von 1998 bis 2003.
Gegründet wurde die Formation vom Bassisten Josef „Jojo” Lackner und Peter Natterer. Weiters dabei der Keyboarder Harald Gneist und der Drummer Oliver Krammer. Ziel war es, mit neuen, hippen Sounds und Grooves zu experimentieren. Das geschah auf sehr verspielte Weise aber auch eine meditative, vom Ambient beeinflusste Komponente war stark ausgeprägt.
PlanB spielten mit Jojo Lackner - und nach dessen Ausstieg mit den Bassisten Harald Weinkum und Richard Barnert - unter anderem Konzerte im Porgy & Bess und im Jazzpub Wiesen, wo einige gelungene Aufnahmen entstanden. Eine CD wurde allerdings nie veröffentlicht.
In den Jahren 1998 bis 2000 betätigte ich mich als Musicalkomponist und schrieb gemeinsam mit Gerhard Nimmervoll dieses Undergroundmusical. Es war eine sehr ambitionierte Produktion mit über 20 Mitwirkenden, denen ich für ihren Enthusiasmus nicht genug danken kann. Das Ergebnis kann man zwar nicht wirklich professionell nennen aber sonst wäre es ja auch kein Undergrounsmusical gewesen. Jedenfalls war Rattengift für uns alle eine wunderbare Erfahrung, die wir nicht missen möchten.
Ein Hip-Hop/Independent Musical in Müll und Moll
Von Gerhard Nimmervoll und Peter Natterer
Die Jungratte Jefferson fristet ihr Leben auf dem allgegenwärtigen Müllberg. Es herrschen Rücksichtslosigkeit, Drogensucht und Depression. Der idealistische Jefferson will sich mit den Gegebenheiten nicht abfinden. Nach einem kanibalistischen Zwischenfall mit wohlstandsgeschädigten, weißen Ratten aus dem Labor entschließt er sich, seine Kameraden zu verlassen, um ein besseres Leben für sich und die anderen zu finden. Auf seinem Weg begegnet er vielen skurrilen Gestalten mit verschiedensten Lebensinhalten. Schließlich reift in ihm der Wunsch, die sagenumwobene Verbotene Zone aufzusuchen, um sich und die anderen auf explosive Weise vom Unrat der Zeit zu erlösen. Dieses Musical basiert auf den Comic - Erzählungen von Pti Luc "Miasma Blues". Es möchte mit Hilfe von unkonventionellen Darstellungen die häufige Oberfläch-lichkeit von Scheinlösungen alltäglicher Sorgen und Probleme der Lächerlichkeit preisgeben. Die Songs aus "Rattengift" sind seit September 1998 auf CD erhältlich.
"Rattengift" - tolle Musicalaufführung: ..... Aber auch die anderen Darsteller zeichneten sich durch eine wirklich beachtliche Leistung aus und man sah ihnen den Spaß am Tun an. Vor allem auch musikalisch und durch den berührenden Gesang von "Jefferson" eine großartige Produktion. (Badener Rundschau)
Premieren-Erfolg: .....Begeistert war das Publikum vergangenes Wochenende bei der Premiere ...Das Stück, ...., wurde ein großer Erfolg. Die stark von Independent Rock und Hip-Hop beeinflußten Lieder, entsprechen eher weniger der üblichen Musicalmusik, doch gerade dies machte den Abend zu einem erfrischenden und beeindruckenden Erlebnis..... (Niederösterreichische Nachrichten)
"Rattengift", ein ausgezeichnetes Musicaldebüt! ...Ein sehr interessantes Musicalprojekt kam unlängst in der Art & Fun Factory zur Aufführung. .....Es ist jedenfalls bemerkenswert, welch ausgezeichnete Qualität die jungen Leute hier mit viel Engagement in Eigenregie zustande gebracht haben... (Extra)
Ein Erfolg auf der ganzen Linie war das am vergangenen Wochenende gezeigte Hip-Hop und Independent Musical "Rattengift",.... Beachtenswert ist weiters, daß mit dem geringst möglichen Aufwand (..) ein eindrucksvolles Bühnenbild geschaffen wurde. ... (Badener Zeitung)
"Ein existentialistisches Werk mit viel Humor" ...Mit den abseitigen Comicerzählungen Pti Lucs" als Vorlage steht das im letzten Jahr in Baden erfolgreich zur Aufführung gekommene Werk als Sprachrohr für eine Generation, welche ihre Identität zumeist in der Subkultur findet.... Klaus Haberl, der bekannte Schauspieler, der erst kürzlich in der Schnitzler-Lesung "So lieb hast du mich heut" in Baden zu bewundern war leitete die Proben im Badener Kolpinghaus.......(Badener Rundschau)